نکات مهم بازدهی بیشتر در گلخانه

اهمیت کنترل محیط گلخانه چیست؟

محصولاتی که در گلخانه رشد می کنند نسبت به محصولات طبیعی از هر نظر بهتر هستند، زیرا به کمک عوامل موثر در کنترل محیط گلخانه امکان رشد بهتر و سریعتر محصولات مختلف فراهم می شود. علاوه بر این، در محیط گلخانه عوامل مختلفی مثل آفت و یا مناسب نبودن بستر، سلامت گیاه را تهدید نخواهد کرد.
امروزه بهترین تجهیزات گلخانه ای و امکانات برای کنترل محیط گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین ارزش کیفی محصولات تهیه شده در گلخانه تا میزان قابل توجه ای افزایش پیدا کرده است. کشت گلخانه ای نسبت به روش های سنتی شیوه مناسب تری برای تولید محصولات با کیفیت است.
امروزه از طریق کنترل شرایط محیطی گلخانه می توان شرایط مورد نیاز پرورش گیاهان را زیر نظر داشت و همواره آنها را در بهترین وضعیت ممکن قرار داد تا در تمامی فصل ها بتوانیم محصولات خوب و ارزنده ای برداشت کنیم.

برای گلخانه های مختلف با توجه به نوع کاربرد و ابعادی که دارند، برنامه ریزی های خاصی مبنی بر کنترل شرایط محیطی گلخانه انجام می شود؛ تا از این طریق میزان تولید محصولات گلخانه ای افزایش پیدا کند.
امروزه سیستم های هوشمند و ویژه برای نظارت بر عوامل محیطی طراحی شده اند که با به کارگیری این امکانات می توان به صورت کامل بر روند فعالیت گلخانه نظارت کرد. کنترل محیط گلخانه یکی از مهم ترین عوامل در رشد صحیح گیاه است.

روش های ویژه ای نیز در نحوه آبیاری، تنظیم دما، تهویه هوا و … پیشنهاد شده اند که همگی تا حد زیادی به کنترل شرایط محیطی گلخانه کمک شایانی خواهند کرد و تاثیر چشمگیری در بهبود کمیت و کیفیت محصولات گلخانه ای خواهند داشت.در دنیای امروز محدودیت بسیاری در تامین زمین کشاورزی مطلوب و حاصلخیز وجود دارد به همین خاطر راه اندازی گلخانه یک راهکار مناسب و نتیجه بخش خواهد بود که حتی مشکل کمبود آب را نیز تا حد زیادی برطرف می کند. با تامین بسترهای بدون خاک به آب کمتری برای پرورش گیاه نیاز است.

 

سوالات متداول درباره نکات مهم در کنترل محیط گلخانه

۱- چرا کنترل محیط گلخانه ها اهمیت دارد؟
به کمک عوامل موثر در کنترل محیط گلخانه امکان رشد بهتر و سریعتر محصولات مختلف فراهم می شود. علاوه بر این، با رعایت نکات مهم و ضروری می توانید محیطی ویژه به دور از هر گونه آفات و میکروارگانیسم های بیماری زا فراهم کنید تا از این طریق کیفیت محصولات برداشت شده را افزایش دهید.

۲- مهم ترین تجهیزات برای دمای گلخانه ها چیست؟
هیترها، سیستم گرمایشی و سرمایشی، دستگاه های تنظیم رطوبت شامل مه پاش ها

۳- چرا رطوبت در گلخانه ها باید تنظیم باشد؟
تنظیم رطوبت در جلوگیری از رشد میکروارگانیسم های مضر و آفات بسیار موثر خواهد بود.

۴- مقدار استاندارد دی اکسید کربن در گلخانه ها چقدر است؟
پیشنهاد می شود تا غلظت کربن دی اکسید مورد نیاز یک محیط را در حد 300 PPM قرار دهید تا روند رشد محصولات گلخانه ای تحت کنترل قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *