بست و اتصالات گلخانه

ستون اصلی
ستون های اصلی گلخانه که از پروفیل های 80*80 ساخته می شود، مهم ترین جز در سیستم سازه گلخانه هستند که وظیفه تحمل بیشترین فشار وارده بر سازه گلخانه را دارند و بایستی در قسمت های کناری در مجاورت باد و باران و شرایط نامساعد احتمالی خارج از گلخانه، قوی تر کار شده و طبیعتاً تعداد آن ها بیشتر باشد.

ستون های پیرامونی و میانی

سرستون اسپانیایی
سر ستون در دو مدل یکطرفه و دو طرفه برای استفاده جهت اتصال ستون اصلی با کمان های گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که ستون اصلی در مابین دهانه های گلخانه ها باشد برای اتصال آن با کمان از سر ستون دو طرفه و زمانی که در دیواره کناری گلخانه باشد از سرستون یکطرفه جهت اتصال استفاده می شود. جنس سرستون ها همانند دیگر قطعات سازه از جنس گالوانیزه (ضد خوردگی) می باشد.

کمان
ازما اجزاء سازه سقف گلخانه بوده که لوله هایی گالوانیزه در سایز های ½ تا 6 اینچ هستند که با روش گالوانیزاسیون در برابر عوامل تخریب کننده و خوردگی مقاومت بالایی دارند. از این لوله ها به صورت کمانی جهت ایجاد قوس که به کمک بست لامپی به همدیگر متصل می شوند در سازه سقف استفاده می گردد. لوله های گالوانیزه کمان در 4 مدل سبک، کشاورزی، صنعتی و سنگین قابل ارائه هستند.

 

ناودان
ناودانی گالوانیزه گلخانه به اشکال H، U و C با ضخامت های مختلف جهت هدایت آب باران و برف روی سقف گلخانه و مصارف دیگر به صورت شیب دار، مورب و موازی با یکدیگر با مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بادبند
بادبند ها در سازه گلخانه به عنوان اهرمی جهت مقاوم سازی سازه در برابر لرزش در قسمت های قوس سقفی گلخانه و دیواره های کناری آن به صورت ضربدری مورد استفاده قرار می گیرد.

 

لوله های واسطه
لوله های واسطه معمولاً از جنس آلومینیوم یا ورق گالوانیزه جهت ایجاد اتصال مابین لوله های اصلی در سازه گلخانه در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

لوله ماکارونی
مورد استفاده در طراحی سازه گلخانه جهت افزایش توان تحمل فشار وارده بر سازه و مستحکم تر شدن سقف گلخانه در ابعاد و با متریال هایی چون لوله های فولادی گالوانیزه و مقاوم به رطوبت وجود دارند.

روبند ستون و سرستون
روبند با جنس های پلاستیکی و فلز گالوانیزه ساخته می شوند، که در سازه گلخانه برای پوشش ستون و سر ستون از جنس گالوانیزه و به منظور جلوگیری از نفوذ آب باران و گرد و غبار به داخل پروفیل ستون مورد استفاده قرار می گیرد.

رک و پینیون
رک و پینیون در سیستم سازه سقف گلخانه با یکدیگر کار می کنند و تعریف آن چرخ دنده ای است که از داخل آن ریلی به واسطه نیرو محرکه تولید شده از موتور گیربکس به حرکت درمی آید و در نتیجه بالا و پایین شدن ریل توسط چرخ دنده متصل به گیربکس، پنجره سقف گلخانه باز و بسته می شود. رک و پینیون از جنس آهن گالوانیزه و در فرآیند تهویه و خنک سازی هوای داخل گلخانه برای باز کردن و یا بسته شدن سقف (بال کبوتری) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *