مهم‌ترین مزایای کشت گلخانه‌ای

مهم‌ترین مزایای کشت گلخانه ای

 

۱۲ تا از مزایای کشت گلخانه ای که باید بدانید

وجود گلخانه برای کشت و رشد هر نوع گیاهی می‌تواند نعمت بزرگی باشد و مزایای بسیار زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد. از مهم‌ترین مزایای کشت گلخانه ای می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- محافظت عالی از گیاهان در برابر تغییرات آب‌وهوا
چیزی که یک گلخانه را به یک سرمایه‌گذاری عالی برای شما تبدیل می‌کند، این است که می‌توانید سطح محافظت بالایی را برای گیاهان خود در برابر شرایط و تغییرات مخرب آب و هوایی سخت فراهم کنید. به‌عنوان‌مثال اگر در مناطق شمالی با آب‌وهوای معتدل باشید، هیچ‌چیز بهتر از محافظت نهایی گیاه در برابر اثرات نوسانات دمایی غیر فصلی، از جمله برف، یخبندان و امواج گرما نیست. این‌ها مواردی هستند که به‌شدت می‌توانند به گیاهان و محصولات کشاورزی شما آسیب بزنند. اما درصورتی‌که در گلخانه آن‌ها را کشت کنید، از این آسیب‌ها مصون خواهند ماند. همچنین حفاظت از گیاهان در برابر بادهای شدید و اشعه‌ی مضر خورشید از دیگر مزایای کشت گلخانه ای است.

۲-پیشگیری از آفات
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان و باغبان‌ها برای نگهداری و رشد گیاهان و محصولات مختلف وجود بیماری‌ها و آفات است که معمولاً در فضای طبیعی به‌سختی می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد. اما گلخانه با ساختار ساختمانی محصور، می‌تواند برای محافظت از گیاهان شما در برابر آفات و شکارچیان مانند پرندگان و حشرات بسیار مفید باشد.
برخی از مهم‌ترین آفات و شکارچیان که باید مراقب آن‌ها باشید، عبارت‌اند از:

  • حشرات
  • سنجاب‌ها
  • جوندگان (با اضافه کردن تله‌ها و صفحات در گلخانه می‌توان از آسیب آن‌ها جلوگیری کرد).

البته برخی از حشرات نیز می‌توانند برای گلخانه شما مفید باشند. به‌عنوان‌مثال کفشدوزک‌ها برای گیاهان بسیار مفید هستند و می‌توانند به کنترل جمعیت حشرات مزاحم کمک کنند.

۳- کشت محصولات بدون نیاز به آفت‌کش
برعکس تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند گیاهان و محصولات گلخانه‌ای، طبیعی و ارگانیک نیستند، در این فضا بهتر می‌توان محصولات ارگانیک را به دست آورد. در واقع یکی از مزایای کشت گلخانه ای این است که شما به دلیل داشتن فضای بسته برای گیاهان، نیازی به سم‌پاشی مواد شیمیایی خطرناک برای محافظت از گیاهان خود در برابر آفات ندارید. این موضوع باعث می‌شود که شما غذاهای سالم و ایمن تولید کنید که خانواده شما بتوانند از آن لذت ببرند!

۴- امکان باغبانی در تمام فصول
یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از باغبان‌ها با آن مواجه می‌شوند این است که نمی‌توانند به دلیل فصل، زمان سال و تغییرات آب‌وهوا در هرزمانی که بخواهند فصل رشد را داشته باشند. در نتیجه میزان تولید و سود آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال، فردی که می‌خواهد خیار پرورش بدهد، در فضاهای غیر گلخانه‌ای باید در فصول خاصی این کار را انجام دهد. درصورتی‌که یکی از مزایای کشت گلخانه ای این است که لازم نیست نگران هیچ‌یک از این موارد باشید! شما با داشتن گلخانه نه‌تنها می‌توانید دمای باغ خود را کنترل کنید، بلکه می‌توانید فصل رشد خود را در هرزمانی از سال شروع کنید.

۵- تولید خود را افزایش دهید
وقتی می‌توانید در تمامی فصول در گلخانه باغبانی کنید، بدین معنی است که می‌توانید تولید گیاه خود را افزایش دهید. درنتیجه محصولات شما بیشتر و باکیفیت‌تر خواهند شد. از طرفی دمای مناسب داخل گلخانه که از مزایای کشت گلخانه ای است، می‌تواند رشد گیاهان را تشویق یا تسریع کند. در واقع شما آزاد هستید که محیط رشد عالی را برای هر گیاهی که می‌خواهید ایجاد کنید تا برداشت خود را به حداکثر برسانید.

۶- امکان انتخاب مکان باغبانی
یکی دیگر از مزایای کشت گلخانه ای این است که می‌توانید یک منطقه مشخص برای باغبانی و رشد خود داشته باشید. این موضوع به شما امکان می‌دهد هر چیزی از گل گرفته تا سبزیجات و سایر گیاهان را در محیط مناسب خودش پرورش دهید. شما می‌توانید ابزار و تجهیزات باغبانی خود را نیز در یک مکان نگه ‌دارید و نیاز به جابه‌جایی دائمی آن‌ها نخواهید داشت.

۷- می‌توانید استفاده چندمنظوره داشته باشید
از مزایای کشت گلخانه ای می‌توان به این مورد نیز اشاره کرد که می‌توانید از آن برای اهداف مختلفی استفاده کنید. به لطف محیط گرم‌تر و مرطوب‌تر که شرایط گلخانه‌ای برای شما فراهم می‌کند، می‌توانید سبزیجات تازه و ارگانیک، انواع گل، انواع صیفی‌جات مانند پیاز و فلفل و گیاهان کاشانه‌ای، از جمله گیاهان عجیب‌وغریب و خیلی چیزهای دیگر را پرورش دهید!
تا زمانی که شرایطی را که گیاهان یا نهال‌های شما برای زنده ماندن نیاز دارند را درک کنید، شما می‌توانید گیاهان مختلف را به‌طور هم‌زمان بکارید یا آنچه را که هرسال می‌کارید را تغییر دهید. بر این اساس می‌توانید زمان مناسب را نیز برای برداشت ایده آل خود تنظیم کنید. این بدین معنی است که با داشتن یک گلخانه، شما این آزادی را دارید که هرگونه گیاهی را که می‌خواهید انتخاب کرده و پرورش دهید.

۸- به حداقل رساندن خطرات تولید
قرار گرفتن گیاهان، بخصوص گیاهان حساس، در یک فضای بسته از آسیب دیدن محصولات زراعی ناشی از رویدادهای شدید مرتبط با آب‌وهوا مانند افزایش یا کاهش ناگهانی دما جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند محصولات را از پرندگان و سایر حیواناتی که ممکن است به محصولات آسیب برساند دورنگه دارد. به ‌طور کلی کشت گلخانه ای سلامت نهایی محصولات را افزایش می‌دهد.

۹- به حداکثر رساندن سود
مطالعات نشان می‌دهد که از مزایای کشت گلخانه ای این است که سود کشت، به ازای هر محصول در هر مترمربع در گلخانه می‌تواند دو تا سه برابر بیشتر از کاشت همان محصول در مزرعه باشد. باز در هنگام ترکیب این روش با روش‌های دیگر سود بیشتر هم می‌شود. به‌علاوه درکشت گلخانه ای با استفاده کارآمدتر از منابع، ضایعات کمتری ایجاد می‌کنید که می‌تواند به سود بیشتری تبدیل شود. به عنوان مثالی دیگر با توجه به اینکه می‌توانید برای گلخانه یک حالت طبقاتی ایجاد نمایید، قادر خواهید بود سطح زیزر کشت را چند برابر کنید و در نتیجه در یک مساحت کوچک‌تر گیاهان بیشتری را کشت کنید.

۱۰- افزایش ثبات و امنیت
تغییرات شرایط مختلف مزرعه می‌تواند روی گیاهان و حتی باغبان و کشاورز تأثیر منفی بگذارد و خلل زیادی را در روند کشت ایجاد کند، اما از مزایای کشت گلخانه ای این است که محیط حفاظت‌شده گلخانه شرایط ایمن و پایدار را فراهم می‌کند و نگرانی‌های باغبان از هر لحاظ مانند تغییرات آب و هوایی، دما، رطوبت، آبیاری و … کمتر می‌شود.
از طرفی با توجه به شرایط خوب داخل گلخانه ازنظر رطوبت و دما خود باغبان و کارگران نیز بخصوص در فصول بسیار گرم یا بسیار سرد بهتر می‌توانمد در این محیط به کارهای روزانه خود برای گیاهان رسیدگی کنند.

۱۱- فناوری گلخانه
فناوری مورد نیاز برای ایجاد محیط‌های کنترل‌شده با آب‌وهوای مناسب در داخل گلخانه‌ها نیز از مزایای کشت گلخانه ای محسوب می‌شود. وجود فناوری‌های مختلف در گلخانه شرایط محیطی ایده آلی را برای گیاهان یا محصولات کشاورزی مختلف، با انجام خودکارسازی ایجاد می‌کند. درحالی‌که در درجه اول از گلخانه برای محافظت از گیاهان در برابر شرایط آب و هوایی نامطلوب استفاده می‌شود، بسیاری از گلخانه‌ها در مساحت بزرگ برای ارائه افزایش بازده و کاهش هزینه‌های نیروی کار و منابع با استفاده از حسگرها برای نظارت بر شرایط و خودکارسازی برای انجام وظایف ساده بر اساس داده‌ها تکامل ‌یافته‌اند. تولیدکنندگان گلخانه‌های تجاری اکنون طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را برای تضمین بالاترین سطح بهره‌وری با حداقل نیروی کار دارند.

۱۲- صرفه‌جویی در مصرف آب
یکی از معضلات بسیاری از کشاورزان بخصوص در کشور ما ایران، کمبود آب در زمان مورد نیاز گیاه است که منجر به ضررهای هنگفتی می‌شود. اما در گلخانه می‌تواند سیستم‌های آبیاری قطره‌ای را به‌خوبی راه‌اندازی کرد و بخصوص با حفظ دما و رطوبت گیاهان کمتر دچار کم‌آبی می‌شوند. درنتیجه می‌توان از مزایای کشت گلخانه ای به این مورد بسیار مهم نیز اشاره کرد که تا حد زیادی در مصرف آب مورد نیاز جهت رشد گیاهان صرفه‌جویی شده و آب به‌صورت بهینه مصرف می‌شود. در نتیجه محصولات بیشتر و با کیفیت‌تری نیز خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *