بستر کشت هیدروپونیک

بستر کشت هیدروپونیک با پشم سنگ

 

از ذوب کردن صخره‌های بازالت یا برخی مینرال‌های دیگر در دمای 1500 درجه سانتیگراد، موادی ساخته می‌شود که مشابه فیبرهای ریز است.
تهویه آن عالی است، نگهداری رطوبت آن خوب است، ظرفیت تبادل کاتیونی (CEC) این بستر پائین است، pH خنثی تا قلیایی با اثر کم در محیط کشت دارد، پایداری آن بسیار زیاد بوده ودانسیته آن 264 گرم در لیتر است.
پشم سنگ یکی از مواد قدیمی و پر کاربرد در باغبانی است. در این نوع کشت گیاه درون کیسه‌های مخصوص حاوی پشم سنگ کشت می‌گردد. کیسه‌ها با توجه به نوع گیاه در ارتفاع‌های استاندارد خاص، یا بر روی زمین و یا بر روی پایه‌ها قرار گرفته و محلول‌های غذایی توسط قطره چکان‌های مجزا در پای هر گیاه قرار می‌گیرد.
انتخاب بستر پشم سنگ و نحوه اجرا در ارتباط با نوع گیاه و طول دوره کشت است. یکی دیگر از کاربردهای پشم سنگ استفاده از آن در کشت هیدروپونیک است.

امروز در سراسر جهان در گلخانه های هیدروپونیک از پشم سنگ برای پرورش برخی صیفی‌جات از جمله، گوجه فرنگی، خیار، فلفل و تولید گل‌های شاخه بریدۀ رز، میخک و داوودی بطور وسیعی استفاده می‌شود.
پشم سنگ به سبب داشتن ترکیباتی مفید برای کشاورزی از جمله اکسید مولیبدن، می‌تواند سبب بهبود خاک‌های زراعی و به تبع آن افزایش تولید محصولات کشاورزی شود.
با استفاده از پشم سنگ و با روش هیدروپونیک می‌توان در آپارتمان‌ها و مکان‌هایی که هیچگونه باغچه یا پاسیویی وجود ندارد، فضای سبز مناسب به وجود آورد. پشم سنگ در کشت هیدروپونیک برای اولین بار در آمریکا استفاده شد. بزرگترین گلخانه در بریتانیا (با مساحت 55 هکتاری خود! ، سالانه میلیونها فلفل، گوجه و خیار را به طور هیدروپونیک کشت می‌دهد. در این گلخانه از پشم سنگ در کشت هیدروپونیک استفاده می‌شود.

 

مزایای استفاده از پشم سنگ در کشت هیدروپونیک:

  • پشم سنگ با توجه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی که دارا می‌باشد یکی از بهترین بسترهای کشت هیدروپونیک محسوب می‌شود.
  • پشم سنگ هیچ ماده مغذی نداشته و استریل است، این خاصیت باعث شده که هیچ میکروارگانیسمی نتواند پشم سنگ را تجزیه کند، همچنین پشم سنگ تحت تاثیر ترکیبات شیمیایی قرار نمی‌گیرد.
  • پشم سنگ هیچگونه ماده سمی تولید نمی‌کند و کاملا خنثی است.
  • بدلیل متخلخل بودن پشم سنگ، هوادهی به ریشه گیاهان در آن به خوبی صورت می‌گیرد.
  • متخلخل بودن پشم سنگ، به حفظ رطوبت کافی در آن کمک می‌کند و گیاه کمتر تحت تاثیر کم آبی قرار می‌گیرد.
  • پشم سنگ کاملا کدر بوده و نور نمی‌تواند به آن نفوذ کند.
  • ریشۀ گیاهان به راحتی در روزنه‌های پشم سنگ نفوذ کرده و هیچ مانعی بر سر رشد ریشه گیاه وجود ندارد.

خصوصیات ویژه پشم سنگ موجب شده تا این محصول یکی از انتخاب های مطلوب برای کشت هیدروپونیک به عنوان بستر باشد.
پشم سنگ، دارای وزنی معادل 1100-700 کیلوگرم در مترمکعب بر اساس میزان فشردگی مورد استفاده خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *