شرایط استاندارد و کنترل آن در گلخانه

چرا شرایط استاندارد در گلخانه اهمیت دارد؟
سازمان مربوط به تغذیه، به منظور افزایش بهره وری و بالا بردن کیفیت محصولات و کاهش دادن هزینه ها، شرایط استاندارد برای گلخانه ها را ارائه داده است. امروزه افراد با شناخت شرایط استاندارد در گلخانه ها، انواع گیاهان مفید و کاربردی را پرورش می دهند. ساختمان مناسب، یکی از ملزومات برای اجرای طرح گلخانه و شرایط استاندارد است، البته روش های بهره برداری از گیاه و کشت گیاهان مختلف نیز اهمیت فراوانی دارند. در واقع چنانچه در عرصه پرورش گیاه فعالیت دارید، با بررسی شرایط استاندارد در محیط گلخانه ها باید به صورت متداول، از نفوذ هر گونه آفت جلوگیری نمود.

مزایای فراهم نمودن شرایط استاندارد در گلخانه چیست؟
کاهش دادن هزینه های احتمالی، بهره گیری از سیستم های هیدروپونیک، کاهش نیاز به نیروی کار انسانی، عدم استفاده از سموم شیمیایی و اعمال خاک ورزی، همگی در کاهش هزینه های جاری تاثیرگذار خواهند بود. علاوه بر این، دیگر نیازی به آماده سازی زمین و شخم زدن نخواهد بود و تمام عملیات سنتی که برای پرورش یک گیاه انجام می شود، حذف خواهد شد. استفاده از مواد شیمیایی و مواد سمی برای کنترل کردن آفات به حداقل می رسد. با فراهم بودن شرایط استاندارد در گلخانه ها می توان مقدار دوره رشد انواع گیاه همچون سبزیجات میوه دار را افزایش داد. با اجرای شرایط استاندارد برای گلخانه ها، دیگر نیازی به صرف انرژی برای جذب مواد غذایی نمی باشد به همین دلیل بوته ها شاداب تر و جوان تر باقی می مانند. در برخی از نواحی، به دلیل نبود خاک زراعی امکان کشت گیاه وجود ندارد، زیرا ممکن است خاک موجود به بیماری آلوده باشد. در چنین نواحی با احداث گلخانه و کنترل شرایط استاندارد در گلخانه ها می توان یک محیط مساعد و مرطوب برای پرورش انواع گیاه ایجاد نمود. حرارت، نور، رطوبت و هر گونه ترکیب شیمیایی موجود در گلخانه باید روی اصول استاندارد وجود داشته باشد.

مهارت لازم برای ایجاد شرایط استاندارد در گلخانه چیست؟
برای احداث گلخانه حتماً باید فرد با مسائل اولیه کشاورزی، پرورش انواع گیاه و شرایط بازار آشنایی داشته باشد. در واقع چنانچه قصد ورود به صنعت گلخانه را دارید باید مهارت لازم در زمینه پرورش گیاهان را به دست آورید. چنانچه هیچ دانشی در این زمینه ندارید، می توانید از یک مهندس کشاورزی برای ورود به این عرصه کمک بگیرید.
برای کشت و پرورش گیاه به روش گلخانه ای فصل خاصی وجود ندارد و شما به عنوان گلخانه دار می توانید در هر فصل نسبت به شروع کشت یک محصول خاص اقدام نمایید. بهتر است محصولاتی که از فصلشان گذشته برای کشت گلخانه ای بهره ببرید.

نکات مهم در ایجاد شرایط استاندارد در گلخانه
برای پرورش محصولات مختلف و اطمینان از دوام سازه مورد نظر به یک گلخانه استاندارد و سازه اصولی نیازمندیم. گلخانه ای که بتواند در برابر عوامل طبیعی همچون برف، باران، زلزله ، سیل، تگرگ و … از خود مقاومت نشان دهد و سریعاً نابود نگردد، برای پرورش گیاه مناسب است. حرارت،نور،رطوبت و تهویه مناسب،مهم ترین عوامل در تولید محصولات گلخانه ای است.هر چقدر گلخانه احداث شده بتواند این ۴ عامل مهم را کنترل نماید، به مراتب هزینه های جاری کاهش پیدا می کنند. گلخانه باید طوری احداث شوند که هیچ گونه آفت به درون آن نفوذ نکند. در واقع با فراهم آوردن شرایط استاندارد در گلخانه ها و رشد و پرورش گیاهان میزان هزینه های احتمالی کاهش پیدا می کنند.

شرایط استاندارد در گلخانه ها برای رشد گیاه چیست؟
پس از احداث گلخانه با هر نوع سازه، تامین شرایط استاندارد در گلخانه ها از الزامات محسوب می شود. در واقع همان نصب یک سیستم حرارتی، تهویه مناسب و ایجاد شرایط مناسب برای نور از مهم ترین عوامل رشد مناسب گیاه است. گلخانه به کمک تجهیزات مورد نیاز باید طوری طراحی و ساخته شود که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف محیط بیرون، بتواند شرایط داخلی را کنترل نماید و یک محیط مناسب و ایده آل برای کشت و پرورش فراهم آورد. نصب تجهیزاتی همچون هیتر هوای گرم، کانال ها و شبکه انتقال و توزیع هوای گرم در فصل های سرد سال، نصب سیستم مه پاش برای انتقال رطوبت از شرایط استاندارد در گلخانه ها محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *